Oppdatere personalhåndboken? - effektive tips

27.06.2025

En oppdatert personalhåndbok gir trygghet og tydelige rammer – både for ledere og ansatte. Her får du tegnene på at det er tid for revisjon, og tips for å gjøre jobben effektivt.

Når bør du oppdatere?
✔ Det er gått over 1 år siden forrige gjennomgang
✔ Dere har fått nye rutiner for arbeidstid, hjemmekontor, eller onboarding
✔ Regelverket er endret – f.eks. innen arbeidsmiljø, personvern eller likestilling
✔ Den eksisterende håndboken er vanskelig tilgjengelig eller skrevet i "juridisk" språk


Hva bør være med i en moderne personalhåndbok?

  • Retningslinjer for arbeidstid, ferie og permisjon

  • Rutiner for sykefravær, varsling, og konflikthåndtering

  • Bruk av sosiale medier og forventninger til etisk adferd

  • Hjemmekontor og fleksibel arbeidstid

  • Oppsigelsesprosedyrer og GDPR-hensyn


Tips og triks for å lykkes med oppdatering:

🔹 Sett av tid i fred og ro
Jobben blir fort utsatt – lag et tidspunkt i kalenderen der du kan jobbe uforstyrret.

🔹 Få innspill fra ledere og ansatte
Hva savnes i dag? Hvor oppstår det usikkerhet eller uklarhet? Dette gir viktig innsikt før du oppdaterer.

🔹 Vurder ekstern hjelp
Du trenger ikke gjøre alt selv. En erfaren rådgiver kan hjelpe deg raskt gjennom innhold, struktur og regelverk – og sørge for at alt blir riktig første gang.

🔹 Bruk ferdige maler eller leverandører
Det finnes solide løsninger på markedet der du får en oppdatert personalhåndbok som vedlikeholder regelverket for deg. Vi hjelper deg gjerne med å vurdere hva som passer best for din virksomhet.

En tydelig og oppdatert personalhåndbok styrker arbeidsmiljøet og reduserer risiko. Å investere noen timer i ekstern hjelp kan spare deg for store utfordringer senere. Vi hjelper deg å komme trygt i mål - ta kontakt i dag